Kennisbank

Home – kennisbank

Autoriteit Consument & Markt: alles wat je moet weten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een Nederlandse toezichthouder die erop toeziet dat bedrijven eerlijk concurreren, consumentenrechten worden beschermd en essentiële markten goed functioneren. Of je nu ondernemer of consument bent, de ACM speelt een belangrijke rol in jouw dagelijks leven. In dit artikel lees je wat de ACM doet, waarom deze instantie belangrijk is en hoe jij als consument of bedrijf ermee te maken kunt krijgen.

Wat is de Autoriteit Consument & Markt?

De Autoriteit Consument & Markt is een onafhankelijke toezichthouder in Nederland. Zij is in 2013 ontstaan door een fusie van drie organisaties: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Consumentenautoriteit en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Deze samenvoeging heeft ervoor gezorgd dat toezicht op concurrentie, consumentenrechten en gereguleerde markten in één hand ligt.

De ACM werkt in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, maar opereert onafhankelijk om belangenverstrengeling te voorkomen.

Taken en verantwoordelijkheden van de ACM

De Autoriteit Consument & Markt heeft drie hoofdtaken:

  1. Toezicht op concurrentie
    Bedrijven moeten eerlijk concurreren. De ACM voorkomt dat ondernemingen afspraken maken om prijzen kunstmatig hoog te houden of de markt te verdelen.

  2. Bescherming van consumenten
    De ACM zorgt ervoor dat consumenten eerlijke informatie krijgen, dat contracten duidelijk zijn en dat misleidende reclame wordt aangepakt.

  3. Reguleren van essentiële markten
    Denk hierbij aan energie, telecom, post en spoorwegen. De ACM ziet erop toe dat deze markten betrouwbaar en betaalbaar blijven.

Voorbeelden van ingrijpen door de Autoriteit Consument & Markt

De ACM grijpt in wanneer bedrijven de regels overtreden. Voorbeelden zijn:

  • Het opleggen van boetes aan energiebedrijven die onduidelijke contracten aanbieden.

  • Het blokkeren van fusies wanneer deze leiden tot te veel marktmacht.

  • Het aanpakken van webshops die producten aanbieden zonder levertijd te vermelden.

Waarom is de ACM belangrijk voor consumenten?

De Autoriteit Consument & Markt beschermt je als consument tegen misleiding, woekerprijzen en oneerlijke voorwaarden. Dit geeft jou meer zekerheid bij aankopen, abonnementen en het gebruik van diensten.

De rol van de ACM voor ondernemers

Ondernemers krijgen te maken met de ACM als zij actief zijn in een gereguleerde markt of bij fusies en overnames. Ook is het belangrijk dat bedrijven hun marketing en klantenservice afstemmen op de wet- en regelgeving van de ACM.

Klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt

Iedereen kan een klacht indienen bij de ACM, bijvoorbeeld via ConsuWijzer.nl. Hier kun je terecht voor advies en het melden van problemen met bedrijven.

Toekomstige uitdagingen voor de ACM

Met de opkomst van digitalisering, AI en internationale e-commerce staat de ACM voor nieuwe uitdagingen. Denk aan het bestrijden van misleiding op social media, het reguleren van big tech en het beschermen van persoonsgegevens.

Vorig bericht

Consumentenwaakhond

Over ons

De consumentenwaakhond blijft zich ontwikkelen door te investeren in kennis, innovatie en samenwerking. Zo blijft de bescherming van de consument ook in de toekomst gewaarborgd.

Gegevens

Locatie:
Eindhoven

Email:
info@consumentenwaakhond.nl

Openingstijden:
Ma t/m Vr 09:00 18:00

Consumentenwaakhond